روانشناسی

روانشناسی

نتیجه دریافت غذا اگر اهرم را فشار می‌دادند اطمینان حاصل می‌کردند که دوباره و دوباره تکرار خواهند کرد .

تقویت مثبت ، رفتار را با ارایه یک نتیجه که یک فرد پاداش می‌دهد تقویت می‌کند . به عنوان مثال ، اگر معلم شما هر بار که تکالیف خود را تکمیل می‌کنید ۵ پوند به شما بدهد ( به عنوان مثال ، یک پاداش ) شما بیشتر احتمال دارد که این رفتار را در آینده تکرار کنید و در نتیجه رفتار کامل کردن تکالیف خود را تقویت کنید .

منفی گرایی منفی

حذف یک reinforcer ناخوشایند نیز می‌تواند رفتار را تقویت کند. این به عنوان تقویت منفی شناخته می‌شود زیرا حذف یک محرک معکوس است که " پاداش دادن" به حیوان یا فرد است . تقویت منفی رفتار را تقویت می‌کند چون متوقف‌شده یا یک تجربه ناخوشایند را حذف می‌کند .

برای مثال ، اگر تکلیف خود را کامل نکنید ، ۵ پوند به معلم خود می‌دهید . شما تکالیف خود را برای اجتناب از پرداخت ۵ پوند کامل خواهید کرد و در نتیجه رفتار کامل کردن تکالیف خود را تقویت خواهید کرد .

اسکینر نشان داد که چگونه تقویت منفی با قرار دادن یک موش در جعبه اسکینر کار می‌کرد و سپس آن را در معرض جریان برقی ناخوشایند قرار داد که باعث ناراحتی آن شد . همان طور که موش به جعبه نزدیک می‌شد ، به طور تصادفی اهرم را می‌زد . بلافاصله این کار را کرد تا جریان برق خاموش شود . موش‌ها به سرعت یاد گرفتند که بعد از چند بار در جعبه به اهرم بروند . نتیجه فرار از جریان الکتریکی اطمینان حاصل کرد که دوباره این عمل را تکرار خواهند کرد .

در حقیقت اسکینر حتی به موش‌ها یاد داد تا از جریان برق با روشن کردن یک نور درست قبل از اینکه جریان الکتریکی روشن شود ، اجتناب کنند . موش‌ها خیلی زود یاد گرفتند که وقتی چراغ روشن شد ، اهرم را فشار دهند ، زیرا می‌دانستند که این کار جریان برق را روشن می‌کند .

این دو واکنش یاد شده به عنوان یادگیری فرار و یادگیری اجتناب شناخته می‌شوند .

مجازات ( رفتار را تضعیف می‌کند )

مجازات به عنوان مخالف تقویت تعریف می‌شود زیرا برای تضعیف یا حذف پاسخ به جای افزایش آن طراحی شده‌است . این یک رویداد aversive است که رفتار آن را کاهش می‌دهد .

مانند تقویت ، مجازات می‌تواند با اعمال مستقیم یک محرک ناخوشایند مثل شوک بعد از پاسخ یا با حذف یک محرک بالقوه پاداش دهنده، برای مثال ، کسر بودجه جیب کسی برای تنبیه رفتار نامطلوب ، کارساز باشد .

توجه : تمایز بین تنبیه و تقویت منفی همیشه آسان نیست .

مشکلات زیادی با استفاده از تنبیه وجود دارد ، مانند :

وقتی که مجازات دیگر وجود ندارد ، رفتار Punished فراموش نمی‌شود .

موجب افزایش پرخاشگری می‌شود - نشان می‌دهد که پرخاشگری راهی برای مقابله با مشکلات است .

ایجاد ترس می‌کند که بتواند به رفتارهای ناخوشایند ، مثلا ً ترس از مدرسه ، تعمیم یابد.

آیا لزوما ً به سمت رفتار مطلوب هدایت نمی‌شود - تقویت به شما می‌گوید چه کار کنید ، مجازات فقط به شما می‌گوید که چه کار نباید بکنید .

برنامه of

در شرطی‌سازی عامل ، اگر پس از اینکه اهرم فشار را فشار می‌دهد ، بعد از چند بار تلاش موش ، اهرم را فشار می‌دهد ( چه مدت زمانی یک نفر به کار خود ادامه خواهد داد اگر کارفرمای آن‌ها به آن‌ها پرداخت کند ؟ ) . این رفتار خاموش شده‌است .

Behaviorists کشف کرد که الگوهای مختلف ( یا برنامه ) تقویت اثرات متفاوتی بر سرعت یادگیری و انقراض دارند . Ferster و اسکینر ( ۱۹۵۷ ) روش‌های مختلف ارایه تقویت را ابداع کردند و دریافتند که این اثرات منفی است .

۱. میزان واکنش - نرخی که در آن موش اهرم را فشار داد ( به عنوان مثال ، موش چقدر کار می‌کرد ) .

۲. نرخ خاموش‌سازی - سرعتی که در آن اهرم فشار داده می‌شود ( به عنوان مثال ، چگونه به زودی موش تسلیم شد ) .

برنامه‌های تقویتی

اسکینر به این نتیجه رسید که نوع تقویت که کندترین نرخ خاموش‌سازی تولید می‌کند ( به عنوان مثال ، افراد به تکرار رفتار برای طولانی‌ترین زمان بدون تقویت‌کننده عمل خواهند کرد ) ، تقویت نسبت متغیر است .

منبع سایت روانشناسی ساده

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...