نظریههای شخصیت
این چیزی است که ما شخصیت مینامیم ؟ تعاریف زیر را در نظر بگیرید ، آنها چه چیزی مشترک دارند ؟
شخصیت یک سازمان پویا در درون فردی از آن سیستمهای روانی روانی است که رفتار و تفکر ویژگیهای او را مشخص میکند " ( allport ، ۱۹۶۱ ، p . ۲۸ ) .
ویژگیها یا ترکیبی از ویژگیهایی که فرد را منحصر به فرد میکند ( واینبرگ & گولد ، ۱۹۹۹ ) .
هر دو تعریف بر یگانگی فرد تاکید دارند و در نتیجه یک دیدگاه idiographic اتخاذ میکنند .
دیدگاه idiographic فرض میکند که هر فرد یک ساختار روانشناختی منحصر به فرد دارد و برخی ویژگیها تنها یک فرد دارند ؛ و زمانهایی وجود دارد که مقایسه یک فرد با دیگران غیرممکن است . تمایل به استفاده از مطالعات موردی برای جمعآوری اطلاعات دارد .
از سوی دیگر ، دیدگاه nomothetic بر مقایسه بین افراد تاکید میکند . این دیدگاه ویژگیهایی را میبیند که معنای روانی مشابهی در همه دارند . این رویکرد معمولا ً از سوالات شخصیت گزارش ، آنالیز فاکتور و غیره استفاده میکند .
ما همچنین باید تاثیر و تعامل طبیعت ( بیولوژی ، ژنتیک و غیره ) و پرورش ( محیط ، پرورش ) را با توجه به رشد شخصیت در نظر بگیریم .
صفت شناسی شخصیت دلالت بر شخصیت دارد ، در حالی که نظریههای دولتی مانند Bandura's ( ۱۹۷۷ ) نظریه یادگیری اجتماعی بر نقش پرورش و تاثیرات محیطی تاکید دارند .
نظریه شخصیت زیگموند فروید فرض میکند که یک تعامل بین طبیعت ( غریزه فطری ) و تربیت ( تاثیر والدین ) وجود دارد .
نظریه Freud's
شخصیت شامل چندین عامل است :
- محرک - غذا ، سکس ، پرخاش
فرایندهای بیهوش
تاثیرات اولیه کودکی ( مجدد مراحل مجدد ) - به ویژه والدین
رشد شخصیت به اثر متقابل غریزه و محیط در طول پنج سال اول زندگی بستگی دارد . رفتار والدین برای رشد طبیعی و غیر عادی حیاتی است . شخصیت و مشکلات سلامت روانی در بزرگسالی را معمولا ً میتوان به پنج سال اول برمی گرداند .
توسعه psychosexual
مردم - از جمله کودکان - اساسا ً لذت جویانه هستند - آنها به دنبال لذت بردن از ارضای نیازهای نهاد هستند ( فروید ، ۱۹۲۰ ) . منابع لذت با محل میل جنسی ( نیروی زندگی ) تعیین میشوند .
زمانی که کودک از مراحل مختلف رشد ، مکان میل جنسی ، و از این رو منابع لذت ، تغییر ( فروید ، ۱۹۰۵ ) حرکت میکند .
منبع of
تجربیات زیستمحیطی و والدین در دوران کودکی ، شخصیت individual's را در بزرگسالی تحتتاثیر قرار میدهند .
به عنوان مثال ، در طول دو سال اول زندگی ، نوزاد که به اندازه کافی تغذیه نشده است ) یا چه کسی بیش از حد تغذیه شدهاست ) ممکن است به یک انسان ثابت ثابت تبدیل شود ( فروید ، ۱۹۰۵ ) .
مراحل psychosexual
نظریه سهجانبه شخصیت
فروید ( ۱۹۲۳ ) شخصیت یافته را به سه بخش ( یعنی ، سهجانبه ) ، نهاد ، ضمیر و سوپر ضمیر ( که به عنوان ذهن شناخته میشود ) ، و همه در مراحل مختلف زندگی ما توسعه یافتند .
اینها سیستمها هستند ، نه قسمتی از مغز ، یا به هر حال فیزیکی .
ضمیر و سوپر ضمیر
این نهاد جز بدوی و غریزی شخصیت است . آن شامل تمام اجزای inherited ( یعنی زیستی ) شخصیت ، از جمله غریزه جنسی ( زندگی ) ، یعنی اروس ( که حاوی the جنسی است ) و instinct ( مرگ ) Thanatos است .
آن بر روی اصل تفریحی کار میکند ( فروید ، ۱۹۲۰ ) که این ایده است که هر انگیزه پوچ باید فورا ً برآورده شود ، بدون در نظر گرفتن پیامدها .
ضمیر به منظور میانجیگری بین the غیرواقعی و دنیای واقعی خارجی ( مانند داور ) رشد میکند . آن مولفه تصمیمگیری شخصیت است
منبع سایت روانشناسی ساده