روانشناسی

روانشناسی

نظریه خصیصه نهفته کتل

کتل به دیدگاه آیزنک پاسخ داد که شخصیت را می‌توان با نگاه کردن به تنها دو یا سه بعد رفتاری درک کرد .

در عوض , او استدلال کرد که لازم است به تعداد زیادی از ویژگی‌ها نگاه کنیم تا تصویر کاملی از شخصیت فرد بگیریم .

در حالی که آیزنک براساس پاسخ نظامیان بستری , اطلاعات را از طریق سه منبع داده مختلف جمع‌آوری کرد .

این داده‌ها داده‌های ثبت زندگی مانند نمرات مدرسه , غیبت از کار و غیره هستند .

برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد .

این داده‌ها از تست‌های عینی طراحی‌شده برای استفاده در سازه شخصیت استفاده می‌کنند .

کتل داده‌های t و q را با استفاده از تکنیک ریاضی به نام تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل کردند تا به کدام نوع رفتار با هم در همان افراد گروه‌بندی شوند . او ویژگی‌های شخصیتی و عوامل مشترک همه افراد را شناسایی کرد .

کتل بین ویژگی‌های منبع و سطح تمایز قائل شد . ویژگی‌های سطحی بسیار آشکار هستند و به راحتی توسط افراد دیگر شناسایی می‌شوند , در حالی که ویژگی‌های منبع نور کمتری نسبت به سایر افراد دارند و به نظر می‌رسد زمینه‌ساز بسیاری از جنبه‌های مختلف رفتار باشند .

کتل ویژگی‌های منبع در توصیف شخصیت مهم‌تر از ویژگی‌های سطحی هستند .

ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان کتل

کتل تست شخصیت مشابه برنامه گسترده مصون‌سازی که هر یک از شانزده صفت را اندازه‌گیری می‌کرد , ایجاد کرد . در مجموع ده سوال مربوط به هر عامل شخصیت در مجموع ۱۰ سوال مطرح شد .

نظریه صفت آلپورت

نظریه شخصیت آلپورت بر یگانگی فرد و فرآیندهای شناختی و انگیزشی درونی تاثیرگذار بر رفتار تاکید دارد . برای مثال هوش , مزاج , عادات , مهارت‌ها , نگرش‌ها و صفات .

جهت گیری مذهبی آلپورت , شخصیت با تجربه محیطی فرد تعیین می‌شود .

شخصیت مستبد

آدورنو بیان می‌کند که پیش‌داوری نتیجه نوع شخصیت فرد است . آن‌ها آزمایشی را هدایت و توسعه دادند که آن‌ها را مقیاس f نامیدند .

آدورنو استدلال می‌کند که ویژگی‌های شخصیتی عمیق , برخی افراد را مستعد حساسیت به عقاید خودکامه و ضد دولتی می‌کند و در نتیجه مستعد به مخاطره افتادن است .

مدارکی که از این نتیجه حمایت می‌کردند عبارتند از:

مطالعات موردی , نازی‌ها , نازی‌ها

* تست روانسنجی ( استفاده از مقیاس f )

* مصاحبه‌های بالینی جنبه‌های موقعیتی دوران کودکی خود را آشکار کردند , مانند این واقعیت که آن‌ها توسط والدین یا نگهبانان بسیار دقیق آورده شده‌بودند که از شرکت کنندگانی که در مقیاس f بیش‌ترین امتیاز را کسب کردند , پیدا نشد .

آن‌هایی که یک شخصیت مستبد داشتند,

* نسبت به آن‌هایی که دارای وضعیت پایین‌تری هستند , بلکه مطیع افراد با وضعیت بالا هستند ;

* کاملا ً صلب در عقایدشان و عقایدشان :

* سنتی , پشتیبانی از ارزش‌های سنتی;

آدورنو نتیجه گرفت که افرادی که شخصیت‌های استبدادی دارند بیشتر افراد را به " ما " و " آن‌ها " طبقه‌بندی می‌کنند و گروه خود را برتر می‌بینند .

بنابراین , این مطالعه نشان داد که افراد با تربیت بسیار سخت توسط والدین بحرانی و سخت , به احتمال زیاد شخصیتی استبدادی دارند .

آدورنو معتقد بود که این به این دلیل است که فرد مورد نظر قادر به ابراز خصومت نسبت به والدین خود ( برای جدی و جدی بودن ) نبود . در نتیجه فرد این تهاجم / خصومت را به اهداف امن‌تر یعنی آن‌هایی که ضعیف‌تر هستند , مانند اقلیت‌های قومی , جابجا می‌کند .

آدورنو و آدورنو احساس کردند که ویژگی‌های استبدادی , که توسط مقیاس f شناخته می‌شوند, برخی افراد را به سمت " ویژگی‌های " از قبیل :

عرق ملی , گرایش به نفع گروه قومی خود :

* وسواس با رتبه و وضعیت ;

احترام و مطیع بودن به شخصیت‌های قدرت

اشتغال با قدرت و سختی .

منبع سایت روانشناسی ساده

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...