روانشناسی

روانشناسی

شرکت کنندگان در تحقیق ، نمونه ، باید به عنوان نماینده نسبت به جمعیت هدف ، نماینده باشند . هرچه بیشتر نماینده باشد ، محقق مطمین تر می‌تواند این موضوع باشد که نتایج را می‌توان به جمعیت هدف تعمیم داد .

یکی از مشکلاتی که می‌تواند هنگام انتخاب یک نمونه از جمعیت هدف رخ دهد ، تعصب نمونه‌گیری است . انحراف نمونه‌گیری به وضعیت‌هایی اشاره می‌کند که در آن نمونه ویژگی‌های جمعیت هدف را منعکس نمی‌کند .

بسیاری از مطالعات روان‌شناسی یک نمونه مغرضانه دارند ، زیرا از یک نمونه فرصت استفاده کرده‌اند که دانشجویان دانشگاه را به عنوان شرکت کنندگان خود تشکیل می‌دهد ( به عنوان مثال Asch ) .

بسیار خوب ، پس شما این مطالعه روانشناسی درخشان را انجام داده‌اید و آن را به خوبی طراحی کرده‌اید . اما چه کسی می‌خواهید آن را امتحان کنید و چگونه شرکت کنندگان خود را انتخاب خواهید کرد؟ روش‌های نمونه‌برداری مختلفی وجود دارد . انتخاب انتخاب‌شده به تعدادی از عوامل ( مانند زمان ، پول و غیره ) بستگی دارد .

methodsn نمونه‌برداری

۱. نمونه‌برداری تصادفی

همه در کل جمعیت هدف فرصت برابر انتخاب شدن را دارند .

این شبیه بخت‌آزمایی ملی است . اگر جمعیت " همه کسانی است که بلیط لاتاری می‌خرند ، پس هر فردی شانس برابر برای برنده شدن در لاتاری را دارد ( با فرض اینکه آن‌ها هر کدام یک بلیط دارند ) .

نمونه‌های تصادفی نیاز به یک روش نامگذاری یا شماره‌گذاری برای جمعیت هدف و سپس استفاده از نوعی از روش raffle برای انتخاب آن‌ها برای ایجاد نمونه دارند . نمونه‌های تصادفی بهترین روش انتخاب نمونه از جمعیت مورد نظر هستند .

مزیت این است که نمونه شما باید نماینده جمعیت هدف باشد و انحراف نمونه‌گیری را حذف کند ، اما عیب آن این است که دستیابی به ( یعنی زمان ، تلاش و پول ) بسیار دشوار است .

۲. نمونه‌برداری Stratified

محقق انواع مختلفی از افراد را شناسایی می‌کند که جمعیت هدف را تشکیل می‌دهند و نسبت‌های مورد نیاز برای نمونه را مشخص می‌کنند .

فهرستی از هر متغیر ( به عنوان مثال IQ ، جنسیت و غیره ) تهیه می‌شود که ممکن است تاثیری بر تحقیقات داشته باشد . به عنوان مثال ، اگر ما به پول صرف‌شده در کتاب‌ها توسط دانشجویان کارشناسی علاقه‌مند باشیم ، آنگاه موضوع اصلی مورد مطالعه می‌تواند یک متغیر مهم باشد .

به عنوان مثال ، دانش آموزانی که در زمینه ادبیات انگلیسی مطالعه می‌کنند ممکن است پول بیشتری را نسبت به دانشجویان مهندسی خرج کنند تا اگر از درصد بسیار زیادی از دانشجویان انگلیسی یا دانشجویان مهندسی استفاده کنیم ، نتایج ما دقیق نخواهد بود .

ما باید درصد نسبی هر گروه را در یک دانشگاه به عنوان مثال مهندسی ۱۰ % ، علوم اجتماعی ۱۵ % ، ۲۰ % ، حقوق ۵ % ، قانون ۵ % ، پزشکی ۱۵ % ، پزشکی ۱۵ درصد و نمونه باید شامل همه این گروه‌ها در همان نسبت جمعیت هدف ( دانشجویان دانشگاه ) باشد .

ایجاد چنین نمونه بسیار وقت گیر و دشوار خواهد بود ( منفی ) . این روش به ندرت در روان‌شناسی استفاده می‌شود . با این حال ، مزیت این است که نمونه باید به شدت از جمعیت هدف باشد و بنابراین ما می‌توانیم از نتایج بدست‌آمده تعمیم دهیم .

۳. نمونه‌برداری فرصت

از افراد جامعه هدف در زمان و تمایل به شرکت استفاده می‌کند . این مبتنی بر راحتی است .

یک نمونه فرصت با درخواست از اعضای جامعه مورد نظر بدست می‌آید اگر آن‌ها در تحقیقات شما شرکت کنند . برای مثال ، یک نمونه از دانش آموزانی که از کتابخانه بیرون می‌آیند را انتخاب می‌کند .

این یک روش سریع و آسان برای انتخاب شرکت کنندگان ( مزیت ) است ، اما ممکن است یک نمونه نماینده ارایه ندهد ، و می‌تواند مغرضانه باشد ( منفی ) .

۴. نمونه‌گیری سیستماتیک (اصولی )

موضوعات Chooses در یک روش نظام‌مند ( منظم / منطقی ) از جمعیت هدف ، مانند هر n امین نفر در فهرست اسامی .

برای یک نمونه سیستماتیک ، شما تمام اعضای جمعیت را لیست می‌کنید و سپس براساس نمونه‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید . با تقسیم کردن تعداد افراد در جمعیت توسط تعداد افرادی که شما در نمونه خود می‌خواهید ، عددی به دست می‌آورید که ما آن را n. می‌نامیم .

منبع سایت روانشناسی ساده

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...