روانشناسی

روانشناسی

یک نمونه خوب از یک روش تحقیق کیفی مصاحبه بدون ساختار است که داده‌های کیفی را از طریق استفاده از پرسش‌های باز تولید می‌کند . این به پاسخ‌دهنده اجازه می‌دهد تا در برخی عمق صحبت کند و کلمات خود را انتخاب کند . این کار به محقق کمک می‌کند تا درکی واقعی از درک فرد از یک وضعیت داشته باشد.

توجه داشته باشید که داده‌های کیفی می‌تواند بسیار بیشتر از کلمات یا متن باشد . عکس‌ها ، ویدئو ، ضبط صدا و غیره می‌توانند داده‌های کیفی در نظر گرفته شوند .

آنالیز داده

تحقیقات کیفی به طور بی‌پایان خلاق و تفسیری است . محقق تنها زمینه را با کوه‌ها از داده‌های تجربی ترک نمی‌کند و سپس به راحتی یافته‌های خود را می‌نویسد .

تفاسیر کیفی ساخته می‌شوند و تکنیک‌های مختلفی می‌توانند برای معنابخشی به داده‌ها از قبیل تجزیه و تحلیل محتوا ، تیوری پایه ( گلاسر & ، ۱۹۶۷ ) ، تحلیل موضوعی ( براون & کلارک ، ۲۰۰۶ ) یا تحلیل گفتمان مورد استفاده قرار گیرد .

ویژگی‌های کلیدی

رویدادها تنها در صورتی می‌توانند به خوبی درک شوند که در متن دیده شوند . بنابراین ، یک محقق کیفی ، خود و خود را در محیط ، در محیط طبیعی غرق می‌کند . زمینه‌های تحقیق ساختگی نیست ؛ آن‌ها طبیعی هستند . هیچ چیز از پیش تعریف‌شده‌ای وجود ندارد و یا پذیرفته نمی‌شود .

پژوهشگران کیفی خواهان آن هستند که افرادی که برای صحبت کردن مورد مطالعه قرار می‌گیرند ، دیدگاه‌های خود را در قالب کلمات و اقدامات دیگر ارایه دهند . بنابراین ، تحقیقات کیفی یک فرآیند تعاملی است که در آن افراد درباره زندگی خود به محقق آموزش می‌دهند .

محقق کیفی یک بخش جدایی‌ناپذیر از داده‌ها است ، بدون حضور فعال محقق ، هیچ داده‌ای وجود ندارد .

طراحی این مطالعه در طول تحقیق تکامل می‌یابد و با پیشرفت آن می‌توان آن را تنظیم یا تغییر داد .

برای محقق کیفی ، هیچ واقعیت واحدی وجود ندارد ، آن ذهنی است و تنها در مرجع به ناظر وجود دارد .

نظریه ، برگرفته از داده‌ها است ، و به عنوان بخشی از فرآیند تحقیق ، در حال تکامل از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از داده‌های جمع‌آوری‌شده ، پدیدار می‌گردد .

محدودیت‌ها

به دلیل زمان و هزینه درگیر ، طرح‌های کیفی معمولا ً نمونه‌ها را از مجموعه داده‌های مقیاس بزرگ ترسیم نمی‌کنند .

مشکل اعتبار یا اعتبار کافی یک انتقاد بزرگ است . به دلیل ماهیت ذهنی داده‌های کیفی و منشا آن در زمینه‌های منفرد ، استفاده از استانداردهای مرسوم قابلیت اطمینان و اعتبار دشوار است . به عنوان مثال ، به دلیل نقش مرکزی محقق در تولید داده‌ها ، امکان تکرار مطالعات کیفی وجود ندارد . همچنین ، متن‌ها ، موقعیت‌ها ، رویدادها ، شرایط ، و تعاملات را نمی‌توان تا حد زیادی تکرار کرد و نمی‌توان تعمیم آن را به یک بافت وسیع‌تر از آنچه که فرد با هر گونه اعتماد مورد مطالعه قرار داد تعمیم داد.

زمان مورد نیاز برای جمع‌آوری داده‌ها ، آنالیز و تفسیر طولانی است . تحلیل داده‌های کیفی دشوار است و دانش تخصصی یک حوزه برای تفسیر داده‌های کیفی ضروری است ، و برای مثال ، اگر به دنبال نشانه‌های بیماری ذهنی باشید ، باید دقت زیادی انجام شود .

نقاط قوت

به دلیل مشارکت نزدیک محقق ، پژوهشگر دیدگاه insider's از این زمینه را بدست آورد . این امر به محقق اجازه می‌دهد تا مسائلی را بیابد که اغلب نادیده گرفته می‌شوند ( مانند subtleties و پیچیدگی‌های ) توسط تحقیقات علمی و positivistic .

توصیفات کیفی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند که نشان‌دهنده روابط ممکن ، علت‌ها ، اثرات و فرآیندهای پویا است .

تجزیه کیفی اجازه می‌دهد که ابهامات / تناقضات موجود در داده‌ها ، که انعکاسی از واقعیت اجتماعی هستند ( Denscombe ، ۲۰۱۰ ) .

تحقیق کیفی از روش توصیفی و روایی استفاده می‌کند ؛ این تحقیق ممکن است برای پزشک سودمند باشد زیرا او می‌تواند به گزارش‌ها کیفی به منظور بررسی اشکال دانشی که ممکن است در دسترس نباشد و در نتیجه بینش جدید بدست آید.

منبع سایت روانشناسی ساده

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...