روانشناسی

روانشناسی

اعتبار پیشگیرانه

این همان درجه‌ای است که یک تست به طور دقیق معیاری را پیش‌بینی می‌کند که در آینده رخ خواهد داد . برای مثال ، ممکن است یک پیش‌بینی براساس یک تست هوش جدید انجام شود ، که گلزنان برتر در سن ۱۲ سالگی به احتمال بیشتری مدرک دانشگاهی را چند سال بعد بدست آورد . اگر پیش‌بینی به پایان برسد ، این آزمون اعتبار پیش‌بینی‌کننده دارد .

ارتباط

ارتباط به معنای ارتباط است - به طور دقیق‌تر ، سنجش میزانی است که دو متغیر وابسته به آن هستند . سه نتیجه ممکن از یک مطالعه همبستگی وجود دارد : یک همبستگی مثبت ، یک همبستگی منفی ، و هیچ همبستگی وجود ندارد .

همبستگی مثبت رابطه بین دو متغیر است که در آن هر دو متغیر یا در یک زمان افزایش می‌یابند یا می‌میرند . یک مثال می‌تواند ارتفاع و وزن باشد . Taller افراد تمایل دارند که سنگین‌تر باشند .

همبستگی منفی رابطه بین دو متغیر است که در آن افزایش در یک متغیر با کاهش در دیگری مرتبط است . یک مثال ارتفاع بالای سطح دریا و دما است . هنگام بالا رفتن از کوه ( افزایش ارتفاع ) هوا سردتر می‌شود ( کاهش در دما ) .

همبستگی صفر زمانی وجود دارد که بین دو متغیر رابطه وجود ندارد . به عنوان مثال آن‌ها هیچ ارتباطی بین میزان نوشیدن چای و سطح آگاهی ندارند .

یک همبستگی را می‌توان به صورت بصری نشان داد . این کار با طراحی یک scattergram انجام می‌شود - که می ‌توان ارقام برای یک متغیر را برای یک متغیر دیگر بر روی یک گراف رسم کرد .

انواع همبستگی

زمانی که یک scattergram را رسم می‌کنید ، مهم است که کدام متغیر بر روی محور x قرار می‌گیرد و آن بر محور y است . به خاطر داشته باشید، در همبستگی ما همیشه با نمرات جفت جفت سر و کار داریم ، بنابراین مقادیر ۲ متغیر که با هم جمع شده‌اند برای ساخت نمودار استفاده خواهند شد . تصمیم بگیرید که کدام متغیر روی هر محور حرکت می‌کند و سپس به سادگی یک صلیب در نقطه‌ای قرار می‌دهد که دو مقدار همزمان هستند .

برخی از همبستگی‌ها استفاده می‌کنند

پیش‌بینی

اگر بین دو متغیر رابطه وجود داشته باشد ، ما می‌توانیم predictions را از دیگری پیش‌بینی کنیم .

اعتبار

اعتبار همزمان ( همبستگی بین یک معیار جدید و یک اندازه تثبیت‌شده ) .

قابل‌اعتماد بودن

قابلیت اطمینان تست قابلیت اطمینان ( معیارهای ثابت هستند ) .

قابلیت اعتماد Inter ( ناظران سازگار هستند ) .

تایید نظریه

اعتبار پیشگیرانه .

ارتباط ارتباط

به جای طراحی یک scattergram ، یک همبستگی را می‌توان به صورت عددی به عنوان ضریب ، از -۱ تا +۱ نشان داد . هنگامی که با متغیرهای پیوسته کار می‌کنید ضریب همبستگی مورد استفاده پیرسون است .

ضریب همبستگی

ضریب همبستگی ( r ) حدی را نشان می‌دهد که جفت اعداد برای این دو متغیر روی یک خط مستقیم قرار می‌گیرند . مقادیر بالای صفر همبستگی مثبت را نشان می‌دهند در حالی که مقادیر زیر صفر همبستگی منفی نشان می‌دهند .

تفاوت‌های بین آزمایش‌ها و همبستگی‌ها

یک آزمایش آزمایشی از متغیر مستقل برای مشاهده تاثیر آن بر متغیر وابسته استفاده کرده و محیط را کنترل می‌کند تا متغیرهای خارجی حذف شوند . آزمایش‌ها باعث ایجاد علت و معلول می‌شوند .

یک همبستگی متغیرها را شناسایی می‌کند و به دنبال رابطه بین آن‌ها است . یک آزمایش نشان می‌دهد که یک متغیر مستقل به یک متغیر وابسته بستگی دارد ، اما رابطه همبستگی برای یک رابطه بین دو متغیر است .

این به این معنی است که این تجربه می‌تواند علت و معلول را پیش‌بینی کند اما یک همبستگی تنها می‌تواند رابطه را پیش‌بینی کند ، چرا که یک متغیر خارجی دیگر ممکن است درگیر آن باشد که در مورد آن شناخته‌نشده است .

نقاط قوت همبستگی‌ها

۱. ارتباط به پژوهشگر اجازه می‌دهد تا درباره متغیرهایی که به طور طبیعی اتفاق می‌افتند تحقیق کند که شاید برای آزمایش تجربی غیر اخلاقی یا غیر عملی باشد . برای مثال ، انجام یک آزمایش بر روی این که سیگار باعث سرطان ریه می‌شود ، غیراخلاقی است .

۲. ارتباط به محقق اجازه می‌دهد تا به روشنی ببیند که آیا بین متغیرها رابطه وجود دارد یا نه. این می‌تواند به شکل گرافیکی نمایش داده شود .

منبع سایت روانشناسی ساده

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...