روانشناسی

روانشناسی

یک اسکن تک دقیقه‌ای می‌تواند به تشخیص آسیب مغزی در نوزادان کمک کند .

منبع :

کالج سلطنتی لندن

خلاصه :

براساس تحقیقات جدید , یک اسکن تک دقیقه‌ای می‌تواند به تشخیص آسیب مغزی کودکان تا دو سال قبل از روش‌های کنونی کمک کند .

یک اسکن تک دقیقه‌ای می‌تواند به تشخیص آسیب مغزی در نوزادان تا دو سال قبل از روش‌های فعلی کمک کند .

در مطالعه‌ای در مورد بیش از ۱۰۰ نوزاد در هفت بیمارستان در سراسر انگلستان و آمریکا , محققان دریافتند که اسکن مغزی با نام طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی ( mr ) میزان آسیب را با دقت ۱ درصد پیش‌بینی می‌کند .

آسیب مغزی در اطراف یکی از زایمان‌های انجام‌شده در انگلستان روی می‌دهد و معمولا ً توسط محرومیت از اکسیژن ایجاد می‌شود . با این حال , در حال حاضر پزشکان قادر به ارزیابی دقیق میزان آسیب مغزی نوزاد به نوزاد نیستند .

هر کودک مظنون به داشتن نوعی آسیب به مدت کوتاهی پس از تولد اسکن mri داده می‌شود . این به پزشکان این امکان را می‌دهد که به تصاویر سیاه و سفید مغز نگاه کنند تا ببینند آیا هر ناحیه از مغز از دیگران سبک‌تر به نظر می‌رسد یا خیر . سپس پزشکان از این اطلاعات برای ارائه برآوردی از وسعت آسیب و ناتوانی طولانی‌مدت احتمالی کودک خود استفاده می‌کنند .

با این حال , این روش تنها بین ۱ تا ۹ درصد دقیق است , و به قضاوت‌های فردی رادیولوژیست بستگی دارد , به این معنی که پیش‌آگهی می‌تواند بسته به چه کسی اسکن را ارزیابی کند , متفاوت باشد . از این رو متخصصان سلامت تنها می‌توانند تایید کنند که اگر کودک به دو سالگی برسد , با ارزیابی این که آیا یک کودک به اهداف توسعه خود مانند راه رفتن و صحبت دست یافته‌است یا خیر .

در مطالعه جدید , توسط کالج سلطنتی لندن , دانشمندان از طیف‌سنجی برای ارزیابی سلامت سلول‌های مغزی در منطقه‌ای به نام تالاموس استفاده کردند که تعدادی از وظایف شامل حرکت را هماهنگ می‌کند و اغلب با محرومیت از اکسیژن آسیب می‌بیند .

اسکن به طور خاص برای یک ترکیب به نام n - فنیل - - سطح بالایی که در سلول‌های مغزی سالم به نام نورون‌ها یافت می‌شود . در نورون‌های سالم , یک سطح جسم زرد دیده می‌شود , در حالی که در نورون‌های سالم میزان آسیب دیده می‌شود .

تکنولوژی مورد استفاده همانند مورد نیاز برای اسکن mri است و تنها به کودک نیاز دارد تا چند دقیقه دیگر را در دستگاه اسکنر صرف کند .

در دادگاه جدید لنست , این اسکن همزمان با اسکن روتین mri در زمانی انجام شد که یک نوزاد بین ۴ تا ۴ روز سن داشت .

اسکن هیچ هزینه اضافی برای خدمات بهداشت و سلامت ملی را حمل نمی‌کند , و داده‌ها را می‌توان به راحتی با استفاده از نرم‌افزار خاصی توسط هر گونه تبلیغ تجزیه و تحلیل کرد .

دکتر شوقی ضیف , نویسنده و مدیر مرکز علوم اعصاب مرکزی در بخش پزشکی وزارت پزشکی گفت : " در حال حاضر والدین یک انتظار دو ساله بسیار نگران دارند تا بتوانند به گونه‌ای قابل‌اتکا بدانند که آیا فرزند آن‌ها آسیب مغزی طولانی‌مدت دارد یا خیر . اما محاکمه ما - - بزرگ‌ترین نوع آن - پیشنهاد می‌کند که این آزمایش اضافی که فقط چند دقیقه بیشتر در یک اسکن mri نیاز دارد , می‌تواند به والدین پاسخی بدهد که فرزند آن‌ها فقط چند هفته است . این کار به آن‌ها در برنامه‌ریزی برای آینده کمک می‌کند و مراقبت و منابع را در مکانی برای حمایت از توسعه طولانی‌مدت کودک دریافت می‌کند . "

در این محاکمه که توسط موسسه ملی تحقیقات بهداشت و شورای تحقیقات پزشکی تامین می‌شد , همه نوزادان بلافاصله پس از زایمان تحت عنوان درمان خنک‌کننده قرار گرفتند . این در حال حاضر یک درمان روتین برای نوزادان با آسیب مغزی است و شامل گذاشتن نوزادی روی یک تشک مخصوص است که دمای بدن آن‌ها را تا چهار درجه کاهش می‌دهد . شواهد نشان داده‌اند که خنک کردن بدن می‌تواند به کاهش میزان آسیب مغز و کاهش خطر ناتوانی‌های طولانی‌مدت کمک کند .

سپس نوزادان بلافاصله پس از این درمان اسکن مغزی خود را انجام دادند و ارزیابی دقیق رشد در دو سال انجام شد . نتایج نشان داد که آقای طیف‌سنجی در دو هفته دقیق میزان رشد کودک نوپا را در دو سالگی پیش‌بینی کرد .

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...