روانشناسی

روانشناسی

دانشمندان دانشگاه مریلند در دانشگاه مریلند برای اولین بار ارتباط مستقیم علی بین دوپامین و رفتار اجتناب - - رفتار مرتبط با درد و ترس را یافتند .

پژوهشگران مدت‌هاست می‌دانند که دوپامین نقش کلیدی در رانندگی در ارتباط با اهداف لذت بخش مانند غذا ، سکس و تعامل اجتماعی ایفا می‌کند . به طور کلی ، افزایش دوپامین می‌تواند محرک را به سمت این محرک‌ها افزایش دهد . اما نقش dopamine's در اجازه دادن به ارگانیسم‌ها برای اجتناب از رویداده‌ای منفی ، مرموز باقی مانده‌است .

مطالعه جدید برای اولین بار ایجاد می‌شود که دوپامین در ایجاد رفتاری در ارتباط با اجتناب از تهدیدهای خاص مهم است . این اثر امروز در مجله بیولوژی فعلی چاپ شد .

جوزف اف گفت : " این مطالعه واقعا ً آنچه را که ما در مورد نحوه تاثیر دوپامین بر رفتارهای دارای انگیزه قوی می‌دانیم ، پیشرفت می‌کند . " در گذشته ، ما به دوپامین به عنوان انتقال‌دهنده عصبی در فعالیت‌های مرتبط با تعقیب پاداش‌ها ، فکر کردیم . با این اطلاعات جدید ، ما می‌توانیم در مورد نحوه تاثیر دوپامین بر بسیاری از انواع رفتارهای motivated تحقیق کنیم ."

برای درک بهتر نقشی که دوپامین در این فرآیند ایفا می‌کند ، دکتر سرور و همکارانش ، از جمله جنیفر Wenzel نویسنده اصلی ، دکتر جنیفر Wenzel ، دکتری در دکتر Cheer's ، مطالعه موش ، تمرکز بر روی یک ناحیه خاص مغز ، هسته accumbens . این منطقه مغز نقش حیاتی در ارتباط دادن نیاز یا تمایل به پاداش داده‌شده - غذا ، سکس و غیره دارد - - با پاسخ موتور به دستیابی به این پاداش .

برای مطالعه حیوانات تحت شرایط طبیعی ، آن‌ها از optogenetics استفاده کردند که یک تکنیک نسبتا ً جدید است که در آن گروه‌های خاصی از نورون‌ها را می‌توان با قرار گرفتن در معرض نور کنترل کرد . در این حالت ، گروه دکتر Cheer's از لیزر آبی برای تحریک موش‌های اصلاح‌شده ژنتیکی استفاده کردند که نورون‌های دوپامین آن‌ها را می‌توان کنترل کرد تا دوپامین بیشتر و یا دوپامین بیشتر بفرستند . بدین ترتیب ، آن‌ها قادر بودند ببینند چگونه میزان دوپامین بر رفتار حیوانات تاثیر می‌گذارد . مزیت اصلی این روش : او می‌تواند سطح دوپامین را حتی وقتی که حیوانات آزادانه در محیط خود جابجا می‌کنند ، کنترل کند .

محققان حیوانات را در معرض شوک‌های الکتریکی کوچک قرار دادند، اما به حیوانات یاد دادند که چگونه با فشار دادن یک اهرم کوچک ، از شوک خلاص شوند . آن‌ها با استفاده از optogenetics ، مقدار دوپامین آزاد شده توسط نورون‌ها در هسته accumbens را کنترل می‌کنند . حیواناتی که سطح بالایی از دوپامین دارند ، در این منطقه مغز یاد گرفته‌اند که به سرعت و بیشتر از حیواناتی که سطح بالایی از دوپامین در این منطقه دارند ، از شوک اجتناب کنند .

دکتر خوشحال می‌گوید که این نشان می‌دهد که دوپامین حیوانات را وادار به اجتناب از موقعیت‌های ناخوشایند یا دردناک می‌کند. نتایج به شدت نقشی را که دوپامین در رفتار رانندگی ایفا می‌کند ، گسترش می‌دهد .

پژوهشگران همچنین نقش بازی endocannabinoids در این فرآیند را بررسی کردند . Endocannabinoids ، مواد شیمیایی مغز که شبیه مواد شیمیایی فعال در ماری‌جوانا هستند، در بسیاری از فرایندهای مغزی نقش کلیدی ایفا می‌کنند . در اینجا دکتر خوشحال و همکارانش متوجه شدند که endocannabinoids اساسا ً دروازه را باز می‌کند که به نورون‌های دوپامین اجازه آتش زدن می‌دهد . هنگامی که پژوهشگران سطح of را کاهش دادند ، احتمال این وجود داشت که حیوانات برای جلوگیری از شوک‌های بعدی حرکت کنند .

دکتر خوشحال استدلال می‌کند که این تحقیق بر اختلالات مغزی چون اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی تاثیر می‌گذارد . در افسردگی ، بیماران احساس ناتوانی در مواجهه با مشکلات را ندارند و ترجیح می‌دهند به جای اقدام برای بهبود وضعیت خود ، فکر کنند . در اختلال استرس پس از حادثه ، بیماران قادر به اجتناب از احساس شدید ترس و اضطراب در مواجهه با وضعیت‌های ظاهرا ً استرس هستند . او می‌گوید هر دو این اختلالات ممکن است شامل سطح غیر عادی دوپامین باشد ، و ممکن است در برخی سطوح به عنوان شکست سیستم اجتناب دیده شود .

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...