روانشناسی

روانشناسی

نتایج در ویرایش ۱۲ فوریه نشریه روان‌پزشکی JAMA منتشر شده‌است .

یک بیماری روانی شدید که حدود ۱ تا ۲ درصد جمعیت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اختلال دوقطبی سبب تغییر غیرعادی در حالت و انرژی می‌شود و با توانایی انجام وظایف روزمره تداخل می‌کند . آن‌هایی که این اختلال را تجربه می‌کنند می‌توانند حد بالایی و بلندی‌های شدید را تجربه کنند - - تا زمانی که احساس خستگی می‌کنند ، تمایلی به خروج از رختخواب نداشته باشند . Carrie Bearden ، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد روانشناسی و روانشناسی در موسسه مطالعات عصبی و رفتار انسان ، گفت که علل ژنتیکی اختلال دو قطبی بسیار پیچیده هستند و احتمالا ً شامل بسیاری از ژن‌های مختلف می‌شوند .

Bearden گفت : " حوزه ژنتیکی روانی برای یافتن یک روش موثر برای تشریح بنیان ژنتیکی اختلال دوقطبی ، تلاش زیادی کرده‌است . این رویکرد ابتکاری برای تشخیص ژنتیک موثر بر اختلال دو قطبی است .

محققان ۷۳۸ نفر بزرگ‌سال را ارزیابی کردند . ۱۸۱ نفر از آن‌ها اختلال دو قطبی شدید دارند . آن‌ها از تصاویر سه‌بعدی از مغز ، پرسشنامه ارزیابی خلق و خوی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی و بستگان non ، و یک باتری بزرگ از آزمون‌های شناختی که حافظه بلند مدت ، توجه ، کنترل بازدارنده و دیگر توانایی‌های عصب شناختی را ارزیابی می‌کنند ، استفاده کردند .

حدود ۵۰ مورد از این اقدامات ، شواهدی قوی را نشان دادند که تحت‌تاثیر ژنتیک قرار گرفته‌اند . بویژه ، کشف این موضوع جالب بود که ضخامت ماده خاکستری در مناطق brain's و prefrontal - - سازه‌هایی که برای زبان و برای کارکرده‌ای شناختی بالاتر مانند کنترل خود و حل مساله حیاتی هستند - - ترین ویژگی‌های کاندید برای نقشه‌برداری ژنتیکی ، براساس هم پایه ژنتیکی و هم ارتباط با این بیماری بودند .

Bearden گفت : " این یافته‌ها واقعا ً تنها اولین قدم برای نزدیک‌تر کردن ما به ریشه‌های اختلال دو قطبی هستند . چه چیزی واقعا ً در مورد این پروژه هیجان‌انگیز بود این بود که ما توانستیم مجموعه وسیعی از صفات مرتبط با اختلال دوقطبی که تا کنون در هر نمونه مطالعاتی ارزیابی شده‌اند را جمع‌آوری کنیم . این داده‌ها یک منبع واقعا ً ارزشمند برای این زمینه خواهند بود ."

افراد ارزیابی‌شده در این مطالعه اعضای خانواده‌های بزرگ ساکن در دره مرکزی کاستا Rica's و Antioquia ، کلمبیا هستند . این خانواده‌ها توسط جمعیت‌های Amerindian بومی و بومی حدود ۴۰۰ سال پیش تاسیس شده‌اند و شیوع بسیار بالایی از اختلال دو قطبی دارند . این گروه‌ها به این دلیل انتخاب شدند که از زمان تاسیس آن‌ها نسبتا ً منزوی باقی ماندند و بنابراین ژنتیک برای دانشمندان برای مطالعه بیشتر از جمعیت عمومی ساده‌تر است .

این حقیقت که یافته‌های ما با یافته‌های مطالعات پیشین و کوچک‌تر در سایر جمعیت‌ها همخوانی دارد ، حتی برای دانشمندان ، با توجه به پیشینه ژنتیکی منحصر به فرد و محیط‌های زندگی شگفت‌انگیز بود .

Bearden گفت : " این نشان می‌دهد که حتی اگر گونه‌های ژنتیکی خاص که ما شناسایی کردیم می‌تواند منحصر به این جمعیت باشد ، مسیرهای بیولوژیکی که آن‌ها مختل می‌کنند احتمالا ً بر روی خطر بیماری در سایر جمعیت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد ."

گام بعدی محققان استفاده از داده‌های ژنومی است که از خانواده‌ها جمع‌آوری می‌کنند - از جمله توالی کامل ژنوم و داده‌های بیان ژن - - شناسایی ژن‌های خاصی که به خطر اختلال دوقطبی کمک می‌کنند . پژوهشگران همچنین قصد دارند تحقیقات خود را به کودکان و نوجوانان این خانواده‌ها بسط دهند . آن‌ها فرض می‌کنند که بسیاری از مغز مرتبط با دو قطبی و تفاوت‌های رفتاری یافت‌شده در بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی ، ریشه شان در اختلال دو قطبی دارد .

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...