روانشناسی

روانشناسی

حتی کوتاهی مادر در اوایل زندگی , عملکرد مغز بزرگسالان و شناخت را تغییر می‌دهد .

منبع :

دانشگاه ایندیانا - دانشکده علوم ایندیانا

خلاصه :

با توجه به مطالعه مدل حیوانی جدید , زمانی که کودک از مادر خود برای یک دوره کوتاه در ابتدای زندگی گرفته می‌شود , این رویداد ضربه به طور قابل‌توجهی آینده را تغییر می‌دهد . این تغییرات در مغز همانند اختلال در ساختار و عملکرد مغز است که در افراد در معرض خطر بیماری‌های عصبی مانند اسکیزوفرنی دیده می‌شود .

وقتی کودک برای مدت کوتاهی در زندگی از مادرش گرفته می‌شود , این رویداد ضربه به طور قابل‌توجهی آینده و عملکرد بزرگ‌سال مغز را تغییر می‌دهد . این تغییرات در مغز همانند اختلال در ساختار و عملکرد مغز است که در افراد در معرض خطر بیماری‌های عصبی مانند اسکیزوفرنی دیده می‌شود .

این مطالعه در آزمایشگاه دانشیار روان‌شناسی کریستوفر رن انجام شد . در این مطالعه موش‌های جوان در سن ۹ روزگی از مادرانشان جدا شدند که دوره بحرانی تکامل مغز است . اسکن حاصل نشان داد که برخلاف حیواناتی که در طول این دوره بحرانی از مادرشان جدا نشده اند , موش‌های صحرایی جدا شده رفتاری قابل‌توجه و فیزیولوژیکی و فیزیولوژیکی در بزرگسالی را نشان می‌دهند .

او گفت : " مغز موش و انسان ساختار و اتصال مشابهی دارند . " " درک اینکه چه اتفاقی در مغز موش جوانی می‌افتد که از مادرش جدا می‌شود , بینش مهمی به ما می‌دهد - - شاید قابل‌مقایسه با زندانی شدن یک مادر - - بر مغز انسان جوان تاثیر می‌گذارد .

" هر چه بیشتر درک کنیم که مغز چگونه پاسخ می‌دهد , نزدیک‌تر می‌شویم تا بتوانیم به آن‌ها آدرس بدهیم و امیدواریم که استراتژی‌های درمانی جدیدی برای معکوس کردن این تغییرات عصبی ایجاد کنیم . "

در این مطالعه , ما اختلال حافظه , همچنین ارتباط کم‌تر بین نواحی مغزی , در حیواناتی که از مادرانشان جدا شده بودند , در میان سایر تغییرات عصبی کشف کردیم . " " اینها همه نشانه‌های این هستند که چگونه یک رویداد ناگوار در آغاز زندگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در آینده را افزایش دهد . "

علل اسکیزوفرنیا و تاخیر در بروز علایم این بیماری مادام العمر یک راز باقی مانده‌است .

نویسنده مطالعه برایان ف . اودانل , استاد علوم روانشناسی و مغز در دانشگاه بلومینگتون ما تغییرات پایداری در مغز و رفتار را شناسایی کرده‌ایم که ناشی از یک نوع استرس در یک جونده است . این نوع تغییرات مغزی ممکن است بر اثرات حوادث ناگوار بر کودکان میانجیگری کند . بنابراین , سیاست‌ها یا مداخلات که باعث کاهش استرس به کودکان می‌شود , می‌تواند آسیب‌پذیری را به اختلالات عاطفی در بزرگسالی کاهش دهد. "

کلید درمان اولیه برای جلوگیری از آتروفی مغز

مطالعه جدید بر اهمیت غربالگری اولیه و درمان ضد رتروویروسی تاکید می‌کند

منبع :

دانشگاه مک گیل

خلاصه :

در حالی که ویروس نقص ایمنی انسانی ( اچ آی وی ) تا حد زیادی از تی‌ترهای خبری حذف شده‌است , در پایان سال ۲۰۰۰ , در پایان سال ۲۰۰۹ , بیش از ۷۰ میلیون نفر از مردم با این عفونت زندگی می‌کنند . مطالعه جدیدی بر پیامدهای عصبی مواجهه با hiv بدون درمان ضد رتروویروسی تاکید دارد .

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...