روانشناسی

روانشناسی

این وسیله ، یک اسپکتروسکوپی نزدیک به فروسرخ ( fNIRS ) ، ارتباط بین مغز را با اندازه‌گیری سطح اکسیژن اندازه‌گیری می‌کند . وقتی که مغز خوب کار می‌کند ، مناطق اصلی در هر طرف مغز ارتباط برقرار می‌کنند و بنابراین الگوهای مشابهی از جریان خون و سطح اکسیژن در خون را دارند . محققان تغییرات سطح اکسیژن خون را نشانگر عملکرد مغز اندازه‌گیری می‌کنند . نتایج نشان می‌دهند که این الگوها پس از ضربه مغزی تغییر می‌کنند .

" تنها چیزی که می‌دانیم این است که ممکن است تغییرات فیزیولوژیکی در مغز وجود داشته باشد که ماه‌ها طول می‌کشد تا آسیب مغزی ناشی از ضربه مغزی باشد . دان ، مدیر مرکز تصویربرداری آزمایشگاهی در دانشکده پزشکی Cumming می‌گوید : " ما یک تکنولوژی جدید را کشف کردیم که برای اندازه‌گیری این تغییرات قابل‌حمل است . ما اکنون از این فن‌آوری جدید برای دیدن اینکه این تغییرات چقدر مهم هستند ، استفاده خواهیم کرد .

دان به پیدا کردن راهی برای تصویر مغزی پس از آنکه بچه‌هایش در مسابقات پرش با اسکی بازی کردند علاقه‌مند شد .

دان که یکی از اعضای موسسه علمی Hotchkiss و موسسه تحقیقات بیمارستان Children's در دانشگاه CSM است می‌گوید : " بسیاری از کودکان در تپه اسکی سر فرود آورده بودند و کاملا ً مشخص بود که یک روش تصویربرداری وجود دارد که می‌تواند به آن‌ها کمک کند " .

علایم می‌تواند به شدت بین افراد متفاوت باشد و می‌تواند شامل سردرد ، تهوع ، از دست دادن حافظه و عدم هماهنگی ( به نام چند ) باشد، و باعث می‌شود که یافتن گزینه‌های درمانی برای هر فرد دشوارتر شود . دان از طریق تحقیقات خود امیدوار است که این تصاویر نشان‌دهنده ارتباط بین علایم و ناهنجاری‌هایی در مغز باشد که می‌تواند به پزشکان کمک کند که پروتکل‌های درمانی و زمان ریکاوری را شناسایی کنند .

در هم‌کاری با خدمات بهداشتی آلبرتا و حمایت از موسسه تحقیقاتی سلامت کانادا ، دان با پزشکان در بیمارستان Children's آلبرتا و دیگر محققان UCalgary در دانشگاه آلبرتا و دیگر محققان UCalgary در the و دانشکده‌های هنر و هنر همراه خواهد بود تا از دستگاه تصویربرداری برای مطالعه ضربه مغزی در کودکان استفاده شود .

دان می‌گوید : " ما قادر خواهیم بود تا در طول زمان از بیماران جوان پیروی کنیم تا دریابیم که آیا این فن‌آوری جدید می‌تواند به ما کمک کند تا میزان جراحت و نحوه بهبود مغز را تعیین کنیم ."

کیت Yeates ، PhD ، سرپرستی برنامه تحقیقات Concussion Integrated ( ICRP ) و یک محقق هم‌کار در این مطالعه ، می‌گوید که این فن‌آوری مزایای عملی مهمی دارد ، " دستگاه fNIRS پتانسیل ارائه یک روش مناسب برای کمک به تشخیص ضربه مغزی را دارد ."

برای تصویر کردن از مغز ، محققان یک کلاه ، شبیه به شنا و یا شب‌کلاه در بالای سر جای می‌دهند . این درپوش دارای چراغ‌های کوچکی است که سنسورهای متصل به کامپیوتر دارند . زمانی که محققان چراغ را روشن می‌کنند ، آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های مغزی را تحت نظارت و اندازه‌گیری قرار دهند . دستگاه غیر تهاجمی و قابل‌حمل است .

در حالی که اغلب مربوط به ورزش است ، ضربه مغزی هزاران کانادایی را که یک سقوط را تجربه می‌کنند و یا یک تصادف خودرو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد . در حالی که اغلب افراد بهبود می‌یابند، برخی از افراد دارای تاثیرات بلند مدت و معلول هستند .

مطالعه اخیر ، توسط دان و همکاران ، نتایج نویدبخش توانایی device's برای تشخیص تغییرات در فعالیت مغزی افراد بزرگ‌سال با علائم بلند مدت پس از ضربه مغزی را نشان داد . این یافته‌ها در ژورنال of منتشر شده‌اند . این تحقیق هنوز در مرکز پزشکی Foothills ادامه دارد .

اگر این تکنولوژی جدید یک ابزار موثر برای نظارت بر آسیب و مدت‌زمان بازیابی ، دان امیدوار ، یک روز ، برای دیدن تکنولوژی به طور گسترده مورد استفاده در کلینیک‌های درمان مغزی و امکانات ورزشی باشد .

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...