روانشناسی

روانشناسی

تمرینات عملکردی مغز آسیب عصبی محیطی ناشی از شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد

نوروفیدبک می‌تواند منجر به تغییرات قابل‌اندازه‌گیری در فعالیت مغزی هدفمند شود.

منبع :

دانشگاه تگزاس دی . مرکز سرطان اندرسون

خلاصه :

به گفته مطالعه‌ای که بزرگ‌ترین تا به روز برای تعیین مزایای نوروفیدبک در نجات یافتگان سرطان است , یک نوع تمرین مغز کارکردی شناخته شده‌است که به عنوان نوروفیدبک نشان می‌دهد .

طبق مطالعه‌ای که توسط محققان در مرکز سرطان md اندرسون در دانشگاه تگزاس انجام شد , یک نوع تمرین مغز کارکردی که به عنوان نوروفیدبک شناخته می‌شود , نویدبخش کاهش علایم آسیب عصبی ناشی از شیمی‌درمانی یا نوروپاتی است . مطالعه آزمایشی که در مجله سرطان ژورنال منتشر شده‌است , بزرگ‌ترین , برای تعیین مزایای نوروفیدبک در نجات یافتگان سرطان است .

این نوروپاتی محیطی ناشی از آسیب به اعصاب است که احساس و حرکت دست‌ها و پاها را کنترل می‌کند . در پایان یک ماه پس از درمان با علایمی شامل درد , سوزش , سوزش , خارش و فقدان احساس در بیماران مبتلا به سرطان بررسی شد .

جمعه , محقق ارشد این تحقیق , گفت : " در حال حاضر تنها یک داروی مورد تایید برای درمان افسردگی و تهوع و تهوع وجود دارد . " نوروفیدبک اثرات جانبی منفی شناخته‌شده‌ای در ترکیب با سایر تیمارها ندارد و مقرون‌به‌صرفه است . "

هدف از این مطالعه تعیین محل فعالیت مغزی در بیماران مبتلا به درد مزمن بود . نوروفیدبک با هدف قرار دادن نواحی مغزی فعال در طول دوره‌های درد , به شرکت کنندگان آموزش می‌دهد که علایم درد را به طور متفاوتی درک کنند .

محققان پروتکل‌های آموزشی را توسعه داده‌اند که به بیماران اجازه می‌دهد تا فعالیت مغزی خود را از طریق نوروفیدبک ( eeg ) درمان کنند . ردیابی و ثبت الگوهای موج مغز با اتصال دیسک‌های فلزی کوچک با سیم‌های باریک به پوست سر . سیگنال‌های امواج مغزی به کامپیوتر فرستاده می‌شوند و برای شرکت کنندگان نمایش داده می‌شوند .

مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی و کنترل‌شده بر روی کلیه بیماران مبتلا به سرطان انجام شد . از ابزار سنجش درد برای اندازه‌گیری شدت درد و تاثیر آن بر عملکرد روزانه استفاده شد . بدترین بخش درد , نتیجه اولیه بود .

بیماران گروه نوروفیدبک در جلسات آموزشی شرکت کردند که در آن‌ها یک بازی رایانه‌ای برگزار شد که آن‌ها را برای اصلاح فعالیت موج مغزی در ناحیه هدف آموزش می‌داد . در طول زمان , شرکت کنندگان آموختند که فعالیت مغز را بدون پاداش فوری از بازی دستکاری کنند . گروه کنترل , مداخله نوروفیدبک را در پایان مطالعه پیشنهاد کردند .

پس از تکمیل درمان , شرکت کنندگان اندازه‌گیری‌ها و ارزیابی‌های درد را برای تعیین تغییرات در درک درد , علایم مرتبط با سرطان , کیفیت زندگی و فعالیت موج مغزی در نواحی هدف , تکرار کردند .

در ابتدای مطالعه , هیچ تفاوت معنی‌داری در علایم نوروپاتی نداشتند . در پایان مطالعه , بیمارانی که در گروه درمان نوروفیدبک ( نوروفیدبک ) قرار داشتند , در مقایسه با گروه کنترل نمره درد را به طور معناداری کاهش دادند .

در نواحی مغزی که با نوروفیدبک تغییر کرده بودند , علایم eeg ویژه و قابل‌پیش‌بینی مشاهده شد .

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...