روانشناسی

روانشناسی

مکانیسم‌های سلولی کلیدی پشت سر شروع وزوز

منبع :

دانشگاه لس‌تر

خلاصه :

تحقیقات در زمینه کاهش شنوایی پس از مواجهه با صداهای بلند , می‌تواند منجر به اولین درمان دارویی شود تا از توسعه وزوز گوش جلوگیری کند .

تحقیقات در زمینه کاهش شنوایی پس از مواجهه با صداهای بلند , می‌تواند منجر به اولین درمان دارویی شود تا از توسعه وزوز گوش جلوگیری کند .

محققان در دانشکده فیزیولوژی سلول لس‌تر یک مکانیسم سلولی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه وزوز گوش پس از مواجهه با صداهای بلند باشد . این کشف می‌تواند منجر به درمان وزوز جدید شود و تحقیقات در مورد داروهای بالقوه برای جلوگیری از وزوز گوش در حال انجام است .

وزوز گوش, احساسی از صداهای خیالی است که معمولا ً زنگ می‌زنند یا وزوز می‌کنند, در گوش شنیده می‌شوند که هیچ سر و صدای خارجی وجود ندارد . این بیماری معمولا ً پس از مواجهه با صداهای بلند گسترش می‌یابد و دانشمندان تصور می‌کنند که این بیماری از آسیب به سلول‌های عصبی متصل به گوش جلوگیری می‌کند .

اگرچه شنوایی و وزوز گوش در حدود ده درصد از جمعیت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند , در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان یا پیش‌گیری از وزوز گوش وجود ندارد .

دانشگاه " لس‌تر " , استاد دانشگاه " لس‌تر " , که تحقیقات منتشر شده در این تحقیق را بر عهده داشت , گفت : " ما باید مفاهیم مربوط به صوت در معرض قرار گرفتن را بدانیم نه تنها از نظر از دست دادن شنوایی بلکه آنچه در مغز و سیستم عصبی مرکزی اتفاق می‌افتد . اعتقاد بر این است که وزوز گوش از تغییر در تحریک‌پذیری سلول‌ها در مغز - - در این مورد بیشتر واکنشی به صدای ناشناخته است . "

دکتر رفعت و تیم او , از جمله یک دانشجوی دکترا , به سلول‌ها در ناحیه‌ای از مغز که هسته حلزون شنوایی نامیده می‌شود , نگاه می‌کند - - حامل سیگنال‌هایی از سلول‌های عصبی در گوش تا بخش‌هایی از مغز که معنی صداها را رمزگشایی و می‌سازند . در پی مواجهه با صداهای بلند , برخی از سلول‌های عصبی ( نورون‌ها ) در هسته حلزونی گوش به شدت به آتش کشیده می‌شوند و این فعالیت کنترل‌نشده در نهایت منجر به وزوز گوش می‌شود .

ما نشان دادیم که مواجهه با صدای بلند مدت چند روز پس از مواجهه با صدا باعث کاهش شنوایی می‌شود . هم چنین این فعالیت منجر به فعالیت کنترل‌نشده در نورون‌های هسته حلزونی پشتی می‌شود . این اتفاق خیلی سریع اتفاق می‌افتد .

این تیم در یک پیشرفت کلیدی در هم‌کاری با gsk - gsk - ۳ که با پشتیبانی از مدرک دکترا , فعالیت سلولی خاصی را کشف کرد که منجر به فعالیت بیش از حد نورون‌ها می‌شود . نقص در کانال‌های پتاسیمی خاص که به تنظیم فعالیت الکتریکی سلول عصبی کمک می‌کند به این معنی است که نورون‌ها نمی‌توانند به حالت استراحت تعادل بازگردند .

معمولا ً این سلول‌ها به طور منظم آتش می‌گیرند و بنابراین به طور منظم به حالت استراحت باز می‌گردند . با این حال , اگر کانال‌های پتاسیم به درستی کار نکنند , سلول‌ها نمی‌توانند به حالت سکون برگردند و به جای آن به طور مداوم در انفجارهای تصادفی آتش بگیرند , وقتی که هیچ یک وجود ندارد .

در شرایط نرمال , کانال به کاهش فعالیت الکتریکی سلولی به حالت استراحت کمک می‌کند و این امر به سلول امکان می‌دهد تا با یک الگوی منظم عمل کند . پس از مواجهه با صدای بلند , کانال کم‌تر عمل می‌کند و بنابراین سلول به طور مداوم فعال است و قادر به رسیدن به حالت استراحت خود و نمایش آن انفجارهای نامنظم است . "

اگرچه بسیاری از محققان مکانیسم وزوز گوش را بررسی کرده‌اند , این اولین بار است که فعالیت انفجار سلولی مشخص و به کانال‌های پتاسیمی خاص متصل شده‌است . شناسایی کانال‌های پتاسیمی فعال در مراحل اولیه وزوز گوش , امکان پیش‌گیری از وزوز گوش را با درمان‌های اولیه فراهم می‌کند .

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...