روانشناسی

روانشناسی

او گفت : " مطالعه ما نشان می‌دهد که توجه خاصی باید به زنان جوان که با چالش‌هایی مواجه هستند پرداخت شود که در آن‌ها باید با فشار کاری بالا و کمبود خواب مواجه شوند . با این حال ، باید به خاطر داشته باشید که ما آزمایش نکرده ایم که آیا اثرات وابسته به جنسیت مشاهده‌شده از دست رفتن خواب بر حافظه کار در ساعات صبح نیز در نقاط زمانی دیگر روز رخ می‌دهد . Frida Rangtell ، دانشجوی دکترای علوم عصبی و مولف این مطالعه می‌گوید : " علاوه بر این، در حالی که داده‌های ما نشان می‌دهند که کاهش خواب باعث اختلال در حافظه کار در رفتار وابسته به سکس می‌شود ، این به این معنا نیست که تفاوت‌های جنسیتی که ما مشاهده کردیم می‌تواند به دیگر معیارهای ذهنی یا فیزیکی چگونگی تاثیر آن بر فقدان خواب ، تعمیم یابد . "

نورون‌های ویژه به خاطر استنشاق دی‌اکسید کربن ، بیدار می‌شوند

مبدا :

دانشگاه آیووا

خلاصه :

محققان نشان داده‌اند که گروهی از نورون‌ها مسئول تحریک به طور مستقیم توسط دی‌اکسید کربن تحریک می‌شوند و باعث می‌شوند موش بدون هیچ تغییری در تنفس بیدار شود .

تنفس خیلی زیاد دی‌اکسید کربن می‌تواند کشنده باشد و اگر یک موقعیت خواب خاص باعث انسداد راه تنفسی و یا به خاطر شرایط پزشکی مانند گرفتگی تنفس شود ، می‌تواند در طول خواب رخ دهد . خوشبختانه ، دی‌اکسید کربن به طور طبیعی مکانیزم‌های حساس مغز را ایجاد می‌کند که از خفگی جلوگیری می‌کند .

محققین مدت‌ها بر این باور بودند که استنشاق دی‌اکسید کربن ، نورون‌ها را فعال می‌سازد که مسئول تنفس هستند و اثر فیزیکی افزایش نفس عمیق ، باعث بیدار شدن از خواب ( برانگیختگی می‌شود .

یافته‌ها یک محرک متفاوت را نشان می‌دهند.

یک مطالعه جدید توسط محققان موسسه علوم عصبی آیووا در دانشگاه آیووا ، این ایده را به چالش می‌کشد. مطالعه رابط کاربر ، گروهی از نورون‌ها را شناسایی می‌کند که مسئول برانگیختگی هستند که مستقیما ً توسط دی‌اکسید کربن تحریک می‌شوند و باعث می‌شوند موش بدون هیچ تغییری در تنفس بیدار شود . این یافته‌ها در ۲۹ ژانویه در مجله علوم عصبی منتشر شدند .

برانگیختگی ناشی از دی‌اکسید کربن برای بیماری‌هایی مثل سندرم خواب و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ( SIDS ) حیاتی است و احتمالا ً در مرگ ناگهانی غیرمنتظره در صرع ( SUDEP ) مهم است . به هر حال ، دقیقا ً چگونگی تحریک شدن دی‌اکسید کربن از خواب ( برانگیختگی ) به خوبی درک نشده است " .

بیوکنن می‌گوید : " ما نشان می‌دهیم که نورون‌ها هیچ ارتباطی با تنفس ناشی از خواب ندارند ، چون آن‌ها مستقیما ً با دی‌اکسید کربن تحریک می‌شوند و ممکن است مدیریت پیشگیرانه این بیماری‌ها را تغییر دهند که در آن اختلال برانگیختگی بر کربن دی‌اکسید نقش بازی می‌کند ."

تحقیقات قبلی توسط بیوکنن و همکارانش نشان داد که نورون‌ها سروتونین ( ۵ - HT ) برای تحریک برانگیختگی کربن دی‌اکسید مهم هستند ، زیرا موش‌ها بدون سروتونین در هنگام تنفس دی‌اکسید کربن بیدار نمی‌شوند . اما دو گروه عمده از نورون‌های سروتونین وجود دارند : یکی در the درگیر در مقررات خواب بیدار خواب و یکی در مغز که در مقررات تنفس دخیل است . مطالعه جدید اثرات این دو گروه از نورون‌ها سروتونین را از هم جدا می‌کند .

این تیم نشان داد که استفاده از مایع مغزی - نخاعی به طور مستقیم به نورون‌های سروتونین در موش‌ها در ناحیه of معروف به هسته raphe پشتی ( DRN ) باعث ایجاد برانگیختگی از خواب می‌شود . این برانگیختگی در صورتی از دست می‌رفت که این نورون‌ها با دستکاری ژنتیکی و یا با مهار کننده‌های شیمیایی مسدود می‌شدند . علاوه بر این ، استفاده از مایع مغزی - نخاعی مصنوعی به طور مستقیم به نورون‌های سروتونین در مغز ، تنفس را افزایش می‌دهد اما باعث ایجاد برانگیختگی در موش‌ها نمی‌شود .

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...