روانشناسی

روانشناسی

چگونه محرومیت از خواب به حافظه آسیب می‌زند

مبدا :

eLife

خلاصه :

محققان کشف کرده‌اند که چگونه محرومیت از خواب بر حافظه تاثیر منفی می‌گذارد .

محققان دانشگاه‌های of ( هلند ) و پنسیلوانیا یک قطعه را در این پازل کشف کرده‌اند که چگونه محرومیت از خواب بر حافظه تاثیر منفی می‌گذارد .

برای اولین بار مطالعه‌ای در موش‌های ژورنال نشان می‌دهد که پنج ساعت محرومیت از خواب منجر به از دست دادن اتصال بین نورون‌ها در هیپوکامپ ، منطقه‌ای از مغز مرتبط با یادگیری و حافظه می‌شود .

روشن است که خواب نقش مهمی در حافظه بازی می‌کند - - ما می‌دانیم که چرت زدن به ما کمک می‌کند خاطرات مهم را حفظ کنیم . اما این که چگونه محرومیت از خواب ، عملکرد hippocampal را مختل می‌کند و حافظه کم‌تر آشکار است " ، اولین نویسنده ، Robbert Havekes ، استادیار در موسسه Groningen برای علوم زندگی تکاملی می‌گوید .

پیشنهاد شده‌است که تغییرات در اتصال بین سیناپس‌ها - - ساختارهایی که به نورون‌ها اجازه عبور از سیگنال‌ها به یکدیگر را می‌دهند - می‌توانند بر حافظه تاثیر بگذارند. برای مطالعه این موضوع ، محققان تاثیر دوره‌های کوتاه‌مدت از دست دادن خواب بر ساختار دندریت را بررسی کردند ، the انشعاب سلول‌های عصبی که ایمپالس‌ها از سلول‌های سیناپسی دیگر در مغز موش دریافت می‌شوند .

آن‌ها برای اولین بار از روش رنگ‌آمیزی نقره کلوییدی برای تجسم طول دندریت و تعداد خاره‌ای dendritic در هیپوکامپ و پس از پنج ساعت محرومیت از خواب ، یک دوره از دست رفتن خواب که برای اختلال در ادغام حافظه مشهور است ، استفاده کردند . تجزیه و تحلیل‌های آن‌ها نشان داد که محرومیت از خواب به طور قابل‌توجهی طول و ستون فقرات the متعلق به نورون‌ها در منطقه ca۱ در هیپوکامپ را کاهش می‌دهد .

آن‌ها تکرار خواب را تکرار کردند، اما موش‌ها را رها کردند تا بعد از سه ساعت بدون مزاحمت بخوابند . این دوره براساس کار قبلی دانشمندان انتخاب شد و نشان داد که سه ساعت برای بازیابی کسری بودجه ناشی از کمبود خواب کافی است . اثرات اختلالات خواب پنج ساعت در موش‌ها معکوس شد به طوری که ساختارهای dendritic مشابه آن‌هایی بودند که در موش‌های slept دیده می‌شدند .

محققان سپس آنچه در طول محرومیت از خواب در سطح مولکولی در حال رخ دادن بود را بررسی کردند " ما در مورد اینکه آیا تغییرات ساختاری در هیپوکامپ ممکن است مربوط به افزایش فعالیت پروتئین protein باشد ، کنجکاو بودیم ، زیرا این می‌تواند منجر به انقباض و از بین رفتن خاره‌ای dendritic شود. "

مطالعات بیشتر ما آشکار کرد که مکانیسم‌های مولکولی زیربنایی اثرات منفی از دست رفتن خواب در واقع cofilin هدف را هدف قرار می‌دهند . مسدود کردن این پروتئین در نورون‌های hippocampal موش محروم ، نه تنها مانع از از دست دادن اتصال نورونی شد ، بلکه باعث شد که فرایندهای حافظه در برابر فقدان خواب انعطاف‌پذیر باشند . موش‌های محروم از خواب و نیز افراد محروم از خواب یاد گرفتند ."

تد آبل ، PhD ، استاد خانواده بیولوژی در دانشگاه پنسیلوانیا و مولف ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد : فقدان خواب یک مشکل رایج در جامعه مدرن ۲۴ / ۲۴ ماست و عواقب جدی برای سلامت ، سلامت کلی و عملکرد مغز دارد .

" علی‌رغم چندین دهه تحقیق ، دلایلی که چرا افت خواب تاثیر منفی بر عملکرد مغز دارد نامعلوم مانده‌است . توصیف بدیع ما از مسیری که از طریق آن محرومیت از محرومیت بر حافظه تاثیر می‌گذارد ، اهمیت سلول عصبی و توانایی سازگاری با کاهش خواب را برجسته می‌کند . چیزی که شاید بیش از همه قابل‌توجه باشد این است که این ارتباطات نورونی با چند ساعت خواب بازیابی احیا شده‌اند . از این رو ، هنگامی که سوژه‌ها فرصتی برای رسیدن به خواب بسیار مورد نیاز دارند ، به سرعت در مغز خود شکل می‌گیرند ."

منبع سایت علم روز

نویسنده مطلب: فهیمه فهیمه

فهیمه فهیمه

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...